Tidningarna fortsätter att rapportera om arbetslösa som blir av med a-kassan av olika skäl. Jag börjar känna att både a-kassan och arbetsförmedlingen har börjat leka diktator mot oss svagare. Absolut är regler nödvändiga och enligt mig är de dessutom ganska bra. Frågan är om man inte som arbetslös ska få ha något liv, just nu straffas vi arbetslösa.
Det är i ett flertal fall som arbetslösa har blivit avstängda för vanliga saker som var och varannan människa gör dagligen och det gör mig så jävla förbannad. Du står inte till arbetsmarknadens förfogande, inte fan tackar jag nej till ett jobb för att jag planerade att skriva ett inlägg till min blogg. Inte heller ringer jag och säger ifrån mig ett möte på AF för att jag ska klippa gräset innan det blir regn, vad faaaan tror dom???
För ett tag sedan när jag var kallad på ett möte på Arbetsförmedlingen låg jag i dryga 39 graders feber och mitt allmäntillstånd var riktigt dåligt. Jag ringde på morgonen och skulle säga ifrån mötet pga sjukdom, jag fick då beskedet att det inte går, men hallå, vad då inte går? Jo, då måste de meddela a-kassan om avstängning. Jag lunkade iväg till ett möte och en aktivitet på AF genomsjuk… jag ansåg då att jag inte ska fylla i att jag var sjuk på mitt a-kassekort eftersom ”jag var tvungen att även vid sjukdom stå till arbetsmarknadens förfogande”, dessutom sade hon till mig att jag borde ligga hemma i sängen, men va faaan!
JÄVLA DIKTATORFASONER!!!!

Nya tidens diktator: Arbetsförmedlingen och A-kassan?????
Har vi ingen mänsklighet kvar i detta land, snart kan vi som är arbetslösa inte ha familj, hus, lägenhet osv… hur ska vi kunna leva utan pengar?? Mitt nästa jobb blir väl att satsa på yrkeskriminallitet eller bli en knarkande uteliggare.
Vi ska ha hårda regler, vi ska se till att det inte är lönsamt att vara arbetslös, men ska vi stjälpa vanliga människor och deras familjer?? I slutänden blir det bara sämre… staten får inte in någon inkomstskatt när jag i min nya karriär är kriminell, inte heller någon skatt/moms när jag säljer stöld gods eller när jag sen ska köpa mitt knark… momsen på socker och gäst vid sprittillverkningen kommer inte räcka för att ta hand om oss utslagna.
Om reglerna är humana kommer den största delen av oss kunna fortsätta att konsumera, betala skatt, delta i abetsmarknadspolitiska åtgärder, ta jobb osv. Hur ska vi annars ta oss ur en lågkonjuktur.
Exempel på aktiviteter vi arbetslösa kanske inte får göra:
- Vi får inte gå på begravning
- Vi får inte träna tex fotboll eller innebandy ett par gånger i veckan
- Vi får inte blogga
- Vi får inte av någon anledning avboka ett möte på AF
Exempel på aktiviteter du isåfall inte borde få göra:
- Ta hand om din barn
- Tvätta bilen
- Shoppa
- Klippa gräset
- Åka till badstranden
Visst låter exemplena löjliga, men om jag inte står till arbetsmarknadens förfogande om jag tränar eller blogga så anser jag att du inte får tvätta bilen heller.
Är jag ute och cyklar??
Lämna en kommentar så jag och mina läsare får höra din åsikt också.
Om du vill länka till detta inlägg använder du denna adress: http://jonashsvensson.se/2009/05/10/a-kassan-och-arbersformedlingen-leker-diktator/
Media om a-kassan, arbetsförmedlingen och den ökande klyftan: Mamman dog – då förlorade Tuula, 48, a-kassan, Otryggheten förvärrar krisen, ”Jag har inte råd att äta”, Bloggare fick a-kassa – trots allt, Den stora faran är likgiltigheten, Utan a-kassa – i fyra månader, Så dyr blir din a-kassa, Arbetslös fick inte utbilda sig, ”Det blir väldigt tydligt hur klyftorna växer”, Bloggare förlorade A-kassan, Bloggar-Jenz fick rätt till a-kassa, smp-bloggare blir riksdagsfråga, Kent Hansson: A-kassan. Var god dröj, Gör om Arbetsförmedlingen
Bloggvärlden om a-kassan, arbetsförmedlingen och den ökande klyftan:
, Rätt att ta bort a-kassan för att man går på mammas begravning?, S nya job-politik = Retorisk kosmetika, Inte i mitt namn, Arbetsförnedringen!, 500 000 Nya jobb på bästa sätt!, Det är inte lätt …, Politik och Eu, Begravning skäl att bli av med a-kassa, Du bestämmer om vi ska sparka på varandra eller ej, Någonstans måste gränsen dras, Det nya sköna Sverige…, Hemlöshet kan drabba dig, Begravning skäl att bli av med a-kassa, Ur dagens ”dagstidningar”, Byråkrati ut i fingerspetsarna.. Skam & Fy åt aRBETSFÖRMEDLINGEN!!!!!, Löjeväckande faktiskt, En o(m)änsklig polititik, MODERATERNAS STIG KANTAD AV SKANDALER, Löjeväckande faktiskt, Ensamt, Myndighetspersoner – speciell utbildning?, Gick på mammas begravning, blev avstängd från a-kassan, Margareth Osju – Har den arbetslöse rätt att gå på sin egen begravning?, A-kassan, A-kassan ryker för begravning, Är man lat skall man inte tro man får a-kassa, A-kassans gränser, Ska man behöva…, Hoppas borgarna är nöjda nu, Som arbetslös idag är man livegen!, Nu jävlar akassan!, Så har byråkraterna sagt sitt !!, Ni som är arbetslösa……, Om blickar kunde döda .., Arbetsförmedlingen är gud! Buga inför Arbetsförmedlingen!, Arbetslös – rättslös i kommunarrest?, Horribla jäkla regler, En mycket ensam handläggare, Avstängd från A-kassan för att hon gick på begravningen, Gick på mammans begravning – miste a-kassa, Begravning skäl att bli av med A-kassan, Regler är bra. Men vad sägs om mänsklighet?, Har vi infört livegendom i Sverige?, Betyder en förälders död ingenting?, Det hårda Sverige…, Har den arbetslöse rätt att gå till sin egen begravning?, FY FAN !, Arbetsförmedlingen = STORA SVIN. Mamman dog –> dottern gick miste om a-kassa [Hiro], Arbetsförmedlingen är tamejfan inte riktigt klok!, Nya rutiner hos A-kassa och arbetsförmedlingen…, Arbetsförmedlingen är god som Gud, Aktiv bloggare bättre än passiv arbetslös, Dags att elda under sin vrede – mot dem som makten haver, Mer politik, Fackpampar, Fan heller!, Orättvisorna ökar i Sverige, ”Det blir väldigt tydligt hur klyftorna växer”

Ja fyyyyfaaaan.. Det är ju helt sjukt!!
Reagerade på kvinnan som inte fick åka på sin mammas begravning pga ett möte hos Af.. DET är SJUUUUKT!!!!
Man har till och med rätt att vara ledig från jobbet vid begravning oavsett vad arbetsgivaren anser om den saken. Så varför ska man bli avstängd från AF?..*muttrar om nytt ryssland och diktaorfasoner*..
E-C´s senaste blogginlägg..Såg ‘kurresmack’ på promenaden
[Kommentera/Svara]
Jonas Reply:
maj 10th, 2009 at 15:10
@E-C, Sjukt är bara förnamnet!
Mänskligheten har försvunnit, vad kommer nästa steg bli??
[Kommentera/Svara]
E-C Reply:
maj 10th, 2009 at 15:15
@Jonas, Slavarbete? Har du inget jobb och ska ha a-kassa får du plocka skräp och skura vägarna (nä inte väggarna) så att högdjuren får åka på fiiina vägar till sina sommarresidens.. Ja, om de inte flyger på skattebetalarnas beskostnad då..:(
E-C´s senaste blogginlägg..Såg ‘kurresmack’ på promenaden
[Kommentera/Svara]
Jonas Reply:
maj 10th, 2009 at 18:20
@E-C, Kan vara nåt!
[Kommentera/Svara]
E-C Reply:
maj 10th, 2009 at 20:06
@Jonas, Det är nog så det kommer att bli om det ska fortsätta så här..:(
E-C´s senaste blogginlägg..Fakta kamphund
[Kommentera/Svara]
Jonas Reply:
maj 10th, 2009 at 20:51
@E-C, Tror säkert att det kan bli så.
[Kommentera/Svara]
Ja de e inte klokt. Ena stunden ska man gå men man ska skriva sig sjuk på kortet… de e bra med regler men ja anser oxå att de sätter sig över en. Va håller de på med liksom?
Min nära vän ansåg de skulle söka jobb i HELA sverige. Hon sa jag har hus å familj å min man har jobb här. men se de kan man inte ta hänsyn till. Så hon frågade om de menade att de skulle sälja huset dra upp barnen å han skulle säga upp sig… jooo de tyckte de eller så kunde hon pendla å ha TVÅ boenden. Men vem fan har råd med de? Vem vill leva så???
Nej jag är glad att ja har jobb men lika när man e sjuk såhär…. de e inte heller klokt att någon läkare som aldrig träffat mig kan säga på f kassan att jag inte är sjuk. De ifrågasätter läkarna VARJE dag…. de e bra här med att man försöker få folk tillbaka i arbete med var finns medmänskligheten???
Hur ska folk kunna leva?
Tess
tess´s senaste blogginlägg..Tankar….
[Kommentera/Svara]
Jonas Reply:
maj 10th, 2009 at 18:40
@tess, Vi är snart inte mänskliga och det är så de verkar vilja forma oss.
Försäkringskassan är oxå som du säger, samma jävla pack!
[Kommentera/Svara]
tess Reply:
maj 10th, 2009 at 18:43
@Jonas, Ja de retar ju gallan på en. Å handläggningestider so minte är av denna värld. Nej man fattar inte. De behandlar de som redan ligger i underläge värre. Men VISSA kan ju få stämpla eller va sjukskrivna i evigheter medan andra ska kämpa sig gula å blå. Man blir galen på de…. //Tess
tess´s senaste blogginlägg..VM Brons
[Kommentera/Svara]
Jonas Reply:
maj 10th, 2009 at 18:56
@tess, De har inte varit ute i det verkliga livet och blivit söndersparkade när de redan ligger ner. IDIOTER!
[Kommentera/Svara]
tess Reply:
maj 10th, 2009 at 19:15
@Jonas, Klart de inte har de sitter på sina höga hästar. Samma med många på regeringsnivå… lätt för dom å sitta å dra in medan de höjer sina löner med många många procent. Vad e tre % på MIN lön? Den ska ja helt avstå men själva ska de ha tio på sina redan höga löner. Ja fy fan man kan bli så förbannad.
tess´s senaste blogginlägg..VM Brons
[Kommentera/Svara]
Jonas Reply:
maj 10th, 2009 at 20:49
@tess, Jag ska nog bli en ”seriös” politiker och styra upp allt inklusive lönen.
[Kommentera/Svara]
tess Reply:
maj 11th, 2009 at 07:59
@Jonas, Ja helt ärligt skulle både du å jag bli de… inte enbart för lönens skull men allvar ja tror vi skulle fixa de bra för vi vet hur fan de fungerar….
tess´s senaste blogginlägg..VM Brons
[Kommentera/Svara]
Jonas Reply:
maj 11th, 2009 at 10:28
@tess, Hihi…
[Kommentera/Svara]
Visst är det alarmerande och mycket skrämmande hur våra statliga välfärdsmyndigheter har förvandlats under 2000-talet, vilket dock inte enbart går att skylla på nuvarande borgliga regering. Jag kan förstå att man någonstans börjat skärpa kraven och kontrollerandet, det förekommer ju faktiskt en hel del personer som fuskar och utnyttjar systemet, och visst ska man kräva, men det hela har blivit som en utförsbacke där det bara går mer och mer utför. Självklart borde man få ledigt för begravning av anhöriga. Men man glömmer också bort en viktig grupp människor i disussionerna, nämligen handläggarna, och deras bedrövliga arbetssituation som en av landets mest hatade arbetare. Därför förstår jag också, nu när vi skolan läser om detta, att man som handläggare ständigt eftersöker en mer byråkratiserad arbetstillvaro, med fler riktlinjer och lagar för att automatisera arbetet.
Många säger att så här skulle det inte vara om sossarna kom tillbaka till makten, men jag tror inte det spelar någon roll, det skulle vara lika illa vilket som och nu när vi befinner oss kanske djupast i krissvackan så kanske det också inte blir värre?
[Kommentera/Svara]
Jonas Reply:
maj 10th, 2009 at 18:48
@Kenneth Jansson, Lita på mig, det kommer bli värre. Jag har inget en massa regler, men det är som du säger… visst måste man få vara ledig även som arbetslös. Om man avstår från ersättning och fyller i förhindrad på a-kassekortet ska det väl inte vara nåt problem, eller hur?
Jag är själv arbetslös och har dock inte haft så stora problem med handläggarna, men när jag var riktigt sjuk och de tvingade iväg mig insåg jag hur fel det är.
Om sossarna kommer tillbaka så tror jag att det kan bli bättre, men frågan är om det är borgarnas fel att det är så här. Kristiderna tvingar fram sparåtgärder, lagar och regler som inte alltid är så genomtänkta… vi får se vad som händer med Sverige.
[Kommentera/Svara]
Kenneth Jansson Reply:
maj 10th, 2009 at 20:09
@Jonas, även om man inte fyller i rutan för förhindrad så borde man ändå kunna åka bort. Med dagens informationsteknologi så har de flesta tillgång till mobiltelefon och dator och kan därmed finnas tillgänglig och hur stor är sannorlikheten att AF ringer och säger ”Du, vi har en anställningsintervju till dig om en kvart”? Tyvärr är kanske många handläggare utarbetade och depremerade saker som gärna kanske torterar andra men visst finns det handläggare som är bra också.
Kristider har lett till färre inkomster för kommuner och staten och detta går ut över den tillgängliga summa pengar som skall räcka till de som behöver ekonomiskt stöd. Man kan ju fråga sig över vad vi verkligen behöver och vad som är lyx i tillvaron. Och visst, åtgärder som görs är inte alltid genomtänkta och fullt fungerande, men det är så politiken funkar, vi har många personer som skall tycka till och besluta om saker och ting och då är det inte alltid lätt att komma överens, speciellt när det hela tiden sker en medveten motarbetande, som har varit extra tydligt nu, när vad än den ena sidan föreslår motarbetats det av andra sidan, iställert för att sammarbeta och komma överens.
Kenneth Jansson´s senaste blogginlägg..Svinpandemi
[Kommentera/Svara]
Jonas Reply:
maj 10th, 2009 at 20:58
@Kenneth Jansson, Det har du absolut rätt i och givetvis kan de få tag i de flesta nu för tiden.
Jag tycker faktiskt syd om alla dessa ”elaka” handläggare.. som precis som vi sitter i klorna på politikerna.
Politiker från olika sidor kommer aldrig kunna samarbeta och komma överens, det ligger i deras natur. Vi kommer aldrig få det perfekta samhället.
[Kommentera/Svara]
Jag har en handikappcykel.Den blev stulen igår natt.Det upprörde mig inte det minsta. Jag tänkte att det är säkert en arbetslös som behövde pengar för sin överlevnad. Jag hade förstås blivit gladare om de gått till rikekvarteren och stulit en porche. Då hade de fått mer och jag fått behålla min cykel.Men jag klarar mig bra med rollatorn så det går ingen nöd på mig. Nu kommer brottsligheten att öka. Alla vill leva så vad gör man för att försörja sig när trygghetssystemen inte fungerar längre?
[Kommentera/Svara]
Jonas Reply:
maj 10th, 2009 at 18:51
@astrid boman, Absolut kommer brottsligheten öka och det märks ju redan. Största problemet är väl när vi går ur krisen, kommer alla brottslingar att skärpa sig då?? Noooo Waaaay!
[Kommentera/Svara]
Hello där!
Jag kikar in i din nya blogg och ser att vi har samma tankar om detta med ArbetsFörnedringen
* usch lipar stort åt de styrande *.
Jooo det är uprörande!
Ha det gottis på dej!
BountyLady´s senaste blogginlägg..slAv-kassan
[Kommentera/Svara]
Jonas Reply:
maj 10th, 2009 at 18:53
@BountyLady, ArbetsFörnedringen är rätt ord… jag blir så sur så jag vet inte var jag ska ta vägen.
Funderar på att bli politiker, ändra reglerna, lyfta en fantasi lön, 1000 tals förmåner och en enorm pension.
Ha det gott!
[Kommentera/Svara]
[...] Alliansens drömsamhälle är här!, A-kassan och Arbersförmedlingen leker diktator, Utanförskapet ökar i alliansens [...]
[...] vän Jonas tar idag upp problemet med a-kassan och Arbetsförmedlingen och hur arbetslösa i Sverige idag [...]
Helt jävla rubbat!!! Jävla myndigheter alltså… Helt galet ju… Puss på dig vännen
Elina´s senaste blogginlägg..Gårdagens fest!
[Kommentera/Svara]
Jonas Reply:
maj 11th, 2009 at 09:59
@Elina, Galet är bara förnamnet… när vi väl är av med Adolf & Saddam kommer A-kassan & Arbetsförmedlingen.
[Kommentera/Svara]
Hej där! Nu är jag tillbaka efter helgen o inne i bloggarna igen. Finner då detta inlägg från dig o jag tog visst med mig hela muggen med kaffe i sväljet när jag läste! Detta är ett ämne som jag går igång på…
När jag blev arbetslös så fick jag vänta länge på ersättning o jag då som vill ha kontroll på det mesta ringde o frågade lite då o då hur det såg ut för min del… Men jävlar i min låda när jag fick prata med en handläggare som sa spydigt: Du – en sak ska du ha jävligt klart för dig – vi är inga jävla maskiner som kan spotta fram beslut. Vi är oxå människor som alla andra o vill inte arbeta ihjäl oss! Jag ” Eeeeehhh…. ursäkta mig – har jag sagt nått otrevligt eller?” Hon ursäktade sig o sa att hon skäms för att jobba på facket idag! Sen satt vi o snackade säkert i 10 minuter om helt andra saker än MITT ärende! Jag lider med de som arbetar med detta men samtidigt så måste de försöka förstå att det är VI som redan ligger ner som pratar med dem… Om det är nu så mkt att göra så de inte hinner med – varför inte anställa fler personer som handläggare? Näpp – när blåmesarna fick ta över så blev det fler sparkar på de som redan det sparkades på! Jag läste intressanta kommentarer av en man här ovan – o ser man objektivt på det hela så förstår jag allt han skriver – många fuskar sig till ersättning etc – men det är inte lätt att inte reagera när man själv är den som åker på skiten efter andras idiotier! Sen då….. Jag pluggade till Usk.a fram till julas… Kommer ut o det fanns inga jobb. Skulle påbörja min stämpling under tiden o hade slut på min period… Man får EJ tillgodoräkna studier idag för en ny period! NÄHÄ? Hur F A N skulle jag hunnit med att jobba MINST 70 timmar/månad, studera 100% o vara ensamstående till 3 barn? Så nu har man fått micklat med extrajobb som en galning när allt skärs ner oxå! *Pust* Jaja… Life is a bitch (sometime) – Than I´ll die! Ha en fin vecka….
Helén´s senaste blogginlägg..Söndag…
[Kommentera/Svara]
Jonas Reply:
maj 11th, 2009 at 10:17
@Helén, Jag tar dig direkt på orden och tipsar din snubbe vad du går igång på.
Dö inte, jag gillar dina kommentarer!
Nej, men dessa stackars handläggare som sitter och ska svara på alla frågor måste ju tygla sig och vara mänskliga. Reglerna kan ju följas trots att man är trevlig och mänsklig, inte sant? Jag har varit med om exakt samma sak som dig och det är otroligt vad många är trevliga bara man har tryckt på rätt knappar. Detta är väl beviset på att vi har ett system som inte funkar tillräckligt bra. ANSTÄLL!
Jag hoppas att det verkligen det löser sig för dig.
[Kommentera/Svara]
Helén Reply:
maj 11th, 2009 at 15:39
@Jonas, Din lilla ”sate”… *torkar skärmen från citronpys* Hahahaha – jo, jag kommer DÖ – o det är ditt feeeel *Vevar med pekfingret riktat mot ditt håll* Haha, satt med hela käften med vatten o läser vad du skulle skvallra om till min snubbe! *Kippar efter luft av skratt* Nu är jag ju sån som ”ser” saker framför mig…. Som typ hur min snubbe börjar ha ”dirty talk” om a-kassan när det hettar te! Hahaha….. Fan vad jag skrattar! Detta kommer att hålla mig vaken inatt på jobbet!
:D:D Danke shööön my friend!
Helén´s senaste blogginlägg..Är jag kanske veckans blogg?
[Kommentera/Svara]
Jonas Reply:
maj 11th, 2009 at 18:00
@Helén, Haha… Dö då särring!!! å ta med dig citronpajen… Jag är vansinnig nu!!! Sitta så där och skratta åt mig och sen har du mage och tacka mig oxå!!!
Vet du?? Citronpajen har förstört allt!!
[Kommentera/Svara]
Det är många som vill ha anställningar men alldeles för få företagare som vill skapa anställningar.
För en som inte vill starta ett företag själv utan hellre vill vara anställd bör det rimligen vara bättre om det finns många företag som vill anställa än tvärtom.
Sedan 68-vänsterns dagar har ägare till små företag trakasserats och beskattats mycket hårdare än ägare till stora företag. Facken är en övermäktig motpart för små företag. I mitten av 1980-talet var beskattningen som hårdast, av ett ökat överskott på 100 kronor fick företagaren behålla 7 kronor. Hur kan någon tro att en företagare vill att hans företag skall växa då? Nu har det blivit lite bättre.
Att ha ett litet företag kan man leva bra på. Helt vitt. Om man är drivande och har en vettig affärsidé. Förutsatt att man inte anställer någon. Gör man det så jämställs man med t.ex. Volvo som har tillgång till all expertis. Det kan inte en liten företagare i allmänhet klara.
De som är arbetslösa och vill ha anställningar skulle tjäna på att det är lätt att starta och driva små företag så att dessa kan växa och bli stora. Men då måste villkoren för dem som driver företagen bli så gynnsamma att de vill växa. Så är det inte idag.
[Kommentera/Svara]
Jonas Reply:
maj 11th, 2009 at 10:27
@goran, Där håller jag med dig till 100%. Jag kan tänka mig och vill faktiskt vara min egen, men jag har för mycket att förlora. Det är så tungt med alla hårda regler och höga skatter så istället sitter jag här arbetslös. Det är sjukt! I det långa loppet skulle vi ha en mycket större tillväxt och mindre arbetslöshet om nystartandet av företag uppmuntrades mer på olika vis. Många företag får dessutom slå igen för att de inte kan anställa och överlever inte utan att anställa.
Som du skrev… så är det idag!
[Kommentera/Svara]
goran Reply:
maj 11th, 2009 at 10:47
@Jonas,
Jonas,
om du har en idé om vad du kan göra och är drivande (vilket du sannolikt är eftersom du har den här bloggen) så kan jag rekommendera dig att starta eget och vänta med anställda till dess politikerna fattar att man inte kan skatta bort merparten av företagarens förtjänster trots att denna får ta alla risker.
Jag har själv två små företag sedan 30 år utan anställda utom familjemedlemmar. Man kan även ha delägare. Lämpligt är att ta ut upp till 380.000 kr per år i lön och person, d.v.s till den nivå där statsskatten slår till, det klarar man sig bra på. Överskotten kan sparas till dåliga tider utan slutlig beskattning så att man kan klara sig i många år utan nya uppdrag. Allt helt vitt. Livet är lugnt, inga problem med skatteverk, kronofogde, kunder eller leverantörer. Men skulle jag anställa någon så får jag hela samhällsapparaten emot mig samtidigt som marginalskatten ökar och tar det mesta av en ökad förtjänst. Varför ta på sig detta mest bara för att skapa arbetstillfällen till andra?
[Kommentera/Svara]
Jonas Reply:
maj 11th, 2009 at 13:33
@goran, Jag har väl ingen direkt färdig idé, men det finns så mycket i mitt huvud så det skulle nog gå att hitta på nåt. Problem nummer ett är att A-kassan trots allt fortfarande är min trygghet och min familj med fem barn, villa och allt. Jag kan inte chansa just nu, men när dagarna börjar ta slut kanske just företagande är det man ska satsa på. Det hade varit 110% lättare för ett år sedan när tiderna var bättre, det va då jag skulle ha satsat.
Tack för kommentarerna.
[Kommentera/Svara]
goran Reply:
maj 11th, 2009 at 13:56
@Jonas,
Har du några idéer så kan du börja nu. Göran Persson började arbeta som konsult i ett eget företag (AB)omedelbart efter det han avgick. Han fakturerade uppdrag från sitt företag men tog inte ut någon lön så länge han fick betalt från staten, det lär han ha fått ett år efter sin avgång. Du kan ju göra likadant med a-kassan efter hög förebild. Arbetar du med uppdrag så går det väl oftast att styra den egna tiden.
[Kommentera/Svara]
Jonas Reply:
maj 11th, 2009 at 15:15
@goran, Haha… där tog du full pott!
Vi får väl se vad som händer här i min närmsta framtid.
[Kommentera/Svara]
Ja arbetsförmedlingen borde läggas ner och så skapas en bättre sak som kan hjälpa folket och inte stoppa upp sina tummar i röven.
chili´s senaste blogginlägg..Dear Alice
[Kommentera/Svara]
Hej Jonas!
Jag jobbar som arbetsförmedlare. Det finns nog inte en enda arbetsförmedlare som inte personligen tycker illa om någon del i sitt arbete. Men det viktiga är att man som statstjänsteman kan släppa sina egna åsikter och följa det som gäller. Det jag tycker är lite synd är att många förmedlare inte verkar bry sig om att motivera och förklara för sina sökande man fattar ett visst beslut eller gör som man gör.
Du har ju lite tankar om ”att stå till arbetsmarknadens förfogande”. Om för att följa med i resonemanget först accepterar att du inte får ett bidrag från din kassa, utan att du har en försäkring. Då kan man gå vidare.
Ta vilken försäkring som helst. Det finns alltid en massa krav. Det ska vara fackmannamässigt utförda arbeten i våtutrymmen, kör du mer med bilen än vad du angett till försäkringsbolaget får du mindre vid en skada etc etc.
Kravet för att få a-kassa är att du ska stå till arbetsmarknadens förfogande (från nu AMF). Hur visar du då att du står till AMF?
Jo, bland annat genom att följa kallelser, göra redovisningar enligt handlingsplanen osv.
I ett fall när man har 39 graders feber är det väl ganska tydligt att man inte står till AMF, tycker du inte? Låt oss säga att du har ett jobb istället. Då måste du stå till din arbetsgivares förfogande. Vad händer när du är sjuk då? Du stannar hemma och får en karensdag. Ungefär så kan man se det även om det är en helt annan grej. Att man sen inte får a-kassa vid begravning, vilket kan låta elakt eftersom den som arbetar får lön, men det kan nog bla bero på att fackförbund i forntiden har drivit just såna frågor. Om reglerna ändrades på den punkten om begravning och ersättning från a-kassan skulle det ju vara ett jättebra tycker jag. Det undantaget borde finnas just för att visa att det finns humanism bakom lagstiftningen. De flesta är nog överens om det. Det är bara ingen som har drivit frågan tillräckligt hårt politiskt för att reglerna ska ändras.
Det är synd att det skrivs i artiklar att man inte får boka om möten man är kallad till. Det är just precis det du ska göra när du ringer till Af, boka om mötet om du är sjuk. MEN att du bokar om mötet gör dig inte mer till AMF i den stund du ringer om du tex är sjuk. Hur visar du sen att du är till AMF igen då? Besök och påanmälan.
Några kommentarer till det som du också tycker borde vara sånt man inte får göra vill jag ge:
* Ta hand om din barn – Nej, du ska inte ta hand om dina barn när du har a-kassa, du ska söka jobb. Vill du passa din barn med någon form av ersättning är enda sättet att använda föräldrapenning. En arbetsgivare ger dig inte lön när du tar hand om barnen och detsamma gäller när du har sjukersättning. Varför skulle då a-kassan betala dig för att passa barnen?
* Tvätta bilen – Nej, har du ett möte med AF så är inte biltvätt ett skäl att inte dyka upp. Klart du får tvätta bilen annars, du kan ju söka arbete på heltid ändå, jämför med ett arbete där du har rätt att flexa. Då kan du ju göra vad du vill. Har du en mobiltelefon på dig så kan ju Af eller en arbetsgivare nå dig och du är till AMF. Låt säga att Af har rekommenderat dig och en arbetsgivare ringer och säger att de kan erbjuda jobb om du kommer pronto för en intervju. Ja då är det ju bara att släppa svampen i hinken och dra.
* Shoppa -Detsamma som vid biltvätt
* Klippa gräset -Detsamma som vid biltvätt
* Åka till badstranden – Detsamma som vid biltvätt
Slutligen lite reflektioner över det som skrivs i kvällspressen. Jag har inte läst om innebandyträningen och bloggandet för det känns poänglöst. Eftersom alla på Af måste följa sekretesslagen så kan man varken dementera eller bekräfta det en journalist frågar om en person. Det kan mycket väl vara så att en person som blir avstängd för bloggande har blivit det för att han på bloggen har 4 inlägg per timme, men vid sin månadsredovisning endast redovisar ett sökt jobb. Där är det för en handläggare både på Af och a-kassan ganska lätt att se ett mönster: bloggen har gått före arbetssökande och därför kan man inte kallas ”aktivt arbetssökande”. Men Af:s version av händelsen förblir sekretessbelagd och tidningen kan skriva precis som de vill.
Men kvällspressen älskar att hitta de elaka tjänstemännen. ”DET NYA TUFFA SVERIGE” – en kille blir avanmäld och måste besöka af för påanmälan och beslutet kan inte ändras…vadå nya tuffa Sverige? Det har fungerat så i minst 15 år. För övrigt låter det ju lite hårdare med Avstängd än avanmäld så det är klart att de skriver fel på just det ordet.
Det skrivs givetvis lite om personer som får hjälp att komma ut till arbete genom lönebidrag tex efter att ha varit med i olyckor och annat AR-relaterat arbete på Af. Invandrare som får komma ut med nystartsjobb eller praktik och visa vad de går för, anvisningar och rekommendationer som leder till jobb osv.
Våra riktlinjer svänger hela tiden. Visst, ibland känner man ”vad är detta nu för bullshit vi ska köra med för att förbättra statistiken inför valet”. Men det är en politiskt styrd verksamhet och kan man inte finna sig i det ska man inte jobba med det.
Sist av allt, bra initiativ att ha en blogg om allt detta. Någonstans måste man försöka få ut sina åsikter. Du når nog säker en och annan folkvald också. Sen att jag inte håller med dig på allt spelar mindre roll. Det är ju det som är det härliga i en demokrati.
Ha det gott!
[Kommentera/Svara]
Om jag arbetar och behöver va ledig ex pga ett dödsfall i familjen ja då får jag 1 dags betald ledighet därefter måste jag ta obetald ledighet. Många av er tycker tydligen att den som är arbetslös ska ha rätt att få betalt från a-kassan om något sånt drabbar en arbetslös….. helt sjuk
[Kommentera/Svara]
Jonas H Svensson Reply:
juli 15th, 2009 at 00:55
@kajsa, ”Många av er tycker tydligen att den som är arbetslös ska ha rätt att få betalt från a-kassan om något sånt drabbar en arbetslös….. helt sjuk”
Det va ju inte så det var… om jag skriver förhindrad och avstår från A-kassan den dagen så e det ju tydligen inte ok ändå.
[Kommentera/Svara]
arbetsförmedlare Reply:
juli 19th, 2009 at 02:29
@kajsa,
1 dag med ersättning, på en anhörigs begravningsdag. Det skulle vara ganska ok och rättvist. Det skulle iaf inte spräcka statens finanser.
[Kommentera/Svara]
Jag hatar dom nog tyvär ännu mer än någon annan här i bloggen
Är nästan så att man börjat fundera på att göra en ”en gång i livet manifestation” och bara gå dit å blåsa hål i huvudet på så många som möjligt innan man själv blir ihjälskjuten
Jag vet det låter riktigt tragiskt …men ändå.. förstå hur pass upptrissat det skulle bli i medier, tv, tidningar osv. Det skulle bli bra puplicitet
Hoppas någon annan gör detta om inte annat (har inte så stor betydelse om vilka på A-kasse kontoren som stryker med) bara det är ett gäng som dör för sakens skull!
! ) Jag har börjat lesna riktigt ordentligt på just min A-kassa! Fast å andra sidan brukar jag ha ganska roligt för mig själv när jag läser aftonbladet och kvällstidningarna… där brukar det stå saker som; ”Stina 32 utan A-kassepenagar i 19 veckor”
.. här har man betalat A-kasseavgift och fakavgift i x-antal år och så är det de här man får som tacken!?!? jaja har jag kunnat vänta i + 35 veckor så kan jag vänta å tjata på dem i några till
…
Har själv ännu inte fått min -> berättigade A-kassa på över 9 månader… ja 9 månader.. det är över 270 dagar… eller som man brukar säga magsår pga oroligheter i sin ekonomi! (har haft extrajobb som jag egentligen inte skulle ha haft! Anledningen till att jag blev av med mitt tidigare jobb var att jag igenomgick en operation
Det är först då man faktiskt kan skratta på riktigt å verkligen förstå hur surt livet egentligen är..
mvh
[Kommentera/Svara]
Jonas H Svensson Reply:
augusti 24th, 2009 at 15:25
@Johan, Ja, det e faan helt sjukt, nu har det ändå gått ganska bra för mig.
Varför krånglar de i ditt fall??
[Kommentera/Svara]